כיצד ניתן לנצל פחם כדי דווקא לצמצם זיהום?

כיצד ניתן לנצל פחם כדי דווקא לצמצם זיהום?

רבים ורבות מאיתנו מקשרים פחם עם זיהום אוויר – ארובות הענק בחדרה ובאשקלון הן של תחנות הכוח המייצרות חשמל, והן עושות זאת באמצעות קיטור. הקיטור לא מגיע יש מאין, והוא נוצר משריפה של פחם.

אולם, לחומר פחם, למרות האינטואיציות של רובנו כלפיו – ישנן סגולות רבות שיכולות דווקא להועיל בכיוון ההפוך – לצמצם זיהום ולסייע לאיכות הסביבה. אילו מתכונות הפחם יכולות לעשות זאת? וכיצד ניתן לנצלן למטרה כל כך חשובה זו? על כך תוכלו לקרוא במאמר הבא.

המפעלים המזהמים את האוויר ואת הקרקע

מפעלי ייצור רבים פולטים חומרים אורגניים, שיכולים להשפיע רבות על איכות האוויר והקרקע באזורם. כך קורה, שבמקרים רבים כאשר מבצעים סקר קרקע לבדיקת רמת הזיהום בקרקע (וכן סוג המזהמים, הריכוז שלהם ומיקומם המדוייק), אין זה מפתיע שסביב מפעלים הריכוז גבוה במיוחד.

באותו אופן, איכות האוויר מטבע הדברים נמוכה יותר ככל שמתקרבים למפעל. המשרד לאיכות הסביבה מחייב עמידה בתקנים מסויימים, הן עבור רמת הזיהום בקרקע והן עבור רמת הזיהום באוויר.

כך יכולים, או יותר נכון – מחויבים מפעלים שונים להבטיח את שלומם ואיכות חייהם של העובדות והעובדים, וכן את איכות חייהם של התושבות והתושבים שמתגוררים בקרבת מקום או נעים באיזור.

כיצד פחם סופח את הזיהום?

פחם יכול לספוג חומרים אורגניים העוברים דרכו, עד כ-50% מהמשקל שלו. כך, אם מתקינים פילטר פחם בפתח היציאה של זרם גזים שעלול לזהם, החומרים האורגניים המזהמים "נלכדים" בנקבוביות של הפחם, ולא יוצאים החוצה.

בניגוד לפילטרים אחרים, פחם הוא מאוד זול וזמין, ולכן הופכים את השימוש בו לקל יותר ביחס לפתרונות טכנולוגיים אחרים.

יחד עם זאת, יש להקפיד לשמור על סביבה לא לחה באזור הפילטר המותקן, שכן הפחם גם סופח מים ואדים, שתופסים את מקומם של המזהמים אותו הוא אמור "ללכוד".

כיצד מתקינים פילטר פחם?

חברות המתמחות בהתקנת פילטר פחם, מקפידות לייבש היטב את פתח היציאה באמצעות מערכת ייבוש על מנת לצמצם את הלחות בטרם המפגש עם הפחם, ורק לאחר מתקן זה להתקין את הפילטר.

אחת לכמה זמן, ובהתאם לחישובים שנעשים על פי אופי הפעילות של המפעל, יש להחליף את הפחם, משום שהמזהמים פשוט סותמים אותו והופכים אותו ללא יעיל. ככל שמערכת הייבוש יעילה יותר, כך פילטר הפחם יחזיק זמן רב יותר ותדירות ההחלפה תרד.

מפעלים בהם מותקנים פילטרים מבוססי פחם בפתחי היציאה של זרמי הגזים המזהמים, מפחיתים בצורה משמעותית את הזיהום, כך שבניטור איכות אוויר או בבדיקת סקר קרקע באזורים אלה, רמת הזיהום צפויה להיות נמוכה באופן משמעותי.

 

ניצול נכון של תכונות הפחם, יכול לסייע בעמידה בתקני המשרד לאיכות הסביבה ולהפחתת זיהום האוויר.