בודק שכר מוסמך – מה תפקידו?

כל עסק מנהל את משכורות העובדים בדרך אחרת. לפעמים רואה החשבון של החברה הוא זה שמפיק את השכר, פעמים אחרות מדובר בחשב שכר או בפקידה שהוכשרה לבצע את החישובים הללו. לאורך השנים הסתבר כי חוסר האחידות בדרך חישוב שכר העובדים גרם פעמים רבות לפגיעה בזכויותיהם. חלק גילו כי לא הופקד סכום מספיק לפנסיה, אחרים לא קיבלו את ימי החופשה או המחלה כחוק ויש עובדים שחישוב נקודות הזכות בגין ילדים נוספים שנולדו לא נכלל במשכורתם. כל הסיבות הללו יכולות להיות עילה לתביעה כנגד המעסיק, שממנה ניתן להימנע בדרך פשוטה מאד.

איך בודקים את המשכורת?

עסקים גדולים מפעילים בדרך־כלל תקן של חשב שכר במשרה חלקית. אדם זה מחשב את המשכורות החודשיות באמצעות תוכנה ובה פרטי העובדים. מחלקת משאבי האנוש דואגת לעדכן את הפרטים ולכן הסיכוי לטעויות פוחת. בחברות קטנות יותר, חישוב השכר מתבצע באמצעות מיקור חוץ. כך, ניתן להימנע מטעויות כאשר חשב שכר מומחה מבצע את העבודה.

עם זאת, במקרה שאחד העובדים מחליט בכל זאת לבחון האם יש טעויות במשכורת, עשויה להתגלות טעות שנבעה מחוסר הכרות של המעסיק עם השינויים בחוקי העבודה. מדי פעם מתעדכנים שינויים הקשורים להפסקות העובדים על פי חוק, עלויות של שכר שעתי לפי המינימום הנדרש בחוק ושינויים אחרים. המעסיק שאינו תמיד מודע לכך עשוי לעבור על החוק.

כדי לבדוק שאין טעויות בחישוב השכר של העובדים חשוב להעסיק בודק שכר מוסמך. אדם זה עורך בדיקה מקיפה של המשכורות על־פי הנתונים היבשים של העובדים, ומסוגל לבחון אם ישנן טעויות שבוצעו בעבר. כל עוד המעסיק מציג בפני בית־הדין לענייני עבודה הוכחה שהוא מנסה לעשות כל שביכולתו שהמשכורות יהיו על־פי חוק, הסיכוי שיעמוד בפני תביעות וקנסות פוחת.

כאשר מדובר בחברות המעסיקות כמות גדולה של עובדים נדרשת הסמכה מקיפה יותר ורחבה יותר, לא מדובר רק בבודק שכר מוסמך, אלא יש להעסיק בודק שכר בכיר. אדם העוסק בתחום זה הוא בדרך־כלל בעל ניסיון רב יותר מחשבי שכר זוטרים. כדי להתקבל למשרה של בודק שכר מוסמך יש להיות בקיא בתחום של דיני עבודה (יתכן ויהיה זה עו"ד), להיות רואה חשבון, להיות יועץ מס בתחום השכר ודיני עבודה או להיות כלכלן או מפקח עבודה שמתמחה בתחום של דיני עבודה. אדם זה גם זוכה לתעודה מטעם לשכת רואי החשבון לאחר שסיים קורס מיוחד המכונה חשב שכר בכיר.

לסיכום, בודק שכר מעניק לחברה אסמכתה לכך שעשתה כל שביכולתה כדי לשלם לעובדים משכורת על־פי חוק, ולהעניק להם את כל התנאים הסוציאליים הקבועים בו. אין זה משנה אם אתם בעלי עסק קטן או גדול, חשוב להיעזר בשירותיו ולהימנע מתביעות עתידיות.