דרכים טבעיות להתמודדות עם מתח נפשי

U7UPS4l74F8Z0T5E9q$XsNlm

מטבע הדברים שמתח נפשי נתפס על ידי מרביתנו כדבר שלילי. אך אם נביט אחורה בזמן ונבחן את פני הדברים בעברו הפרה-היסטורי של האדם, הרי שלמתח הנפשי הייתה תרומה משמעותית ואף מכרעת בהישרדותו.

תגובת ה'הילחם או ברח' אפשרה לאדם הקדמון לרתום את מערכות גופו כדי להתמודד עם איומים אפשריים על חייו, היא זו אשר אפשרה לו לערוך מסעות ציד, להתמודד עם בעלי חיים אימתניים, לעבור תלאות ולצלוח מכשולים. גם כיום, אנו ניצבים בפני 'איומים על החיים', כך לפחות מוחנו תופס זאת בדמות בחינות בלימודים, אוסף של משימות המתנגשות זו עם זו בעבודה ובחיים הפרטיים, שילוב של עבודה עם חיי משפחה ענפים ועוד.

מתח נפשי לכשעצמו הוא דבר טוב, הוא מדרבן אותנו להתמודד עם היבטים שונים באופן מוצלח יותר וממוקד הרבה יותר. אולם כאשר הלחץ איננו פוסק ואיננו מנוהל נכון, הרי שהוא עלול להיתרגם לסוגיות ברייאותיות שונות החל מלחץ דם גבוה ובעיות כלי דם ולב, ועד להיחלשותה של המערכת החיסונית. מתח נפשי מתמשך ושאיננו מבוקר ומנוהל, הופך לסטרס הפוגע באיכות החיים ונותן את אותותיו הן בהיבטים פיזיים והן בהיבטים נפשיים.

כיצד ניתן להפחית את המתח הנפשי?

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של תרופות שונות המיועדות להירגעות והפגת מתחים. חלקן טבעיות וחלקן כוללות כימיקליים שונים. אם נשים לרגע בצד את הרכבן, הרי שלכולן מכנה משותף אחד: הן עונות על התסמינים, ואינן נוברות בשורש הבעיה.

לאור זאת, ההמלצה הגורפת להתמודדות עם מתחים והפחתתם, היא לפנות אל עבר גורמים טיפוליים טבעיים שונים, החל מן הפסיכותרפיה המשתייכת לרפואה הקונבנציונלית ועד לרפואה המשלימה המציעה מנעד רחב של אפשרויות טיפול שונות. להלן נסקור דרכים טבעיות להפחתת המתח הנפשי בהן תוכלו להיעזר הן באופן עצמאי והן באמצעות מטפלים.

טיפול פסיכותרפי

טיפול פסיכותרפי להתמודדות עם מתחים נפשיים הוא דרך שגורה ומוכרת המסייעת לרבים לנהל את הסטרס ולא להיות מנוהלים על-ידו.

הבחירה בשיטת הטיפול הנכונה ביותר משתנה ממטופל למטופל, כאשר שתי האפשרויות הנפוצות ביותר הן טיפול CBT קוגניטיבי-התנהגותי הפועל להשפיע על האופן שבו האדם מגיב לאירועים שונים בהם הוא פוגש. לצד זאת, הטיפול הדינמי פועל יחד עם המטופל כדי לנבור בעברו, להבין את השורשים עליהם מבוססות ראיית עולמו. לא מן הנמנע שראיית עולמו של המטופל, היא זו המשפיעה על האופן בו הוא חווה אירועים שונים המגבירים את המתח בחייו.

פעילות גופנית

פעילות גופנית הינה מבין טכניקות הרגיעה היעילות ביותר בהן אנו יכולים להיעזר למען הפחתת המתחים.

מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית, ולו המדודה ביותר, עשויה להפחית את המתח הנפשי ולשחרר לחצים המצטברים בנו לאורך היום. הסיבה לכך נעוצה בתגובות פיזיולוגיות המתרחשות בגופנו בדמות שחרורם של אנדורפינים, מוליכים עצביים המשרים תחושת שלווה ואופוריה. על בסיס זה, נוצר המונח המתאר את התחושה של אצנים עם סיום הריצה – Runner's High.

טכניקות הרפייה עצמאיות

טכניקות הרפיה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של פרקטיקות שונות אותן תוכלו ללמוד לבדכם.

כך למשל נשימות עמוקות ואיטיות, יכולות לסייע להרגיע את המערכות שבגוף. נשימות עמוקות המתבצעות באופן יזום למעשה מבשרות לגופנו כי איננו מתמודדים עם איום על חיינו. כאשר גופנו מצוי במתח מתגבר, הנשימות הופכות לרדודות יותר, מעין מוכנות אל הקרב, אל הריצה.

מדיטציה אף היא טכניקה חשובה אשר מומלץ ליישמה כבדרך קבע. מטרתה של טכניקה זו היא לסייע לנו להרגיל את המוח להתמקד בכאן עכשיו, בהווה שלנו. במרבית הפעמים אנו מוצאים את עצמנו מודאגים מן היום שיהיה, או חושבים על היום שהיה.

כדי לערוך מדיטציה עליכם לבצע את הפעולות הפשוטות הבאות:

  • שבו על כיסא נוח בחדר שקט
  • עצמו את העיניים
  • שאפו אוויר לראות והרגישו כיצד הוא נכנס אל הגוף. כיצד בית החזה עולה וכיצד האוויר נכנס קר לגרון
  • לאחר מכן, נשפו את האוויר והרגישו כיצד בית החזה יורד, כיצד האוויר יוצא חם.
  • התרכזו בהיבטים הפיזיים הללו, בתחושות הללו.

עשו זאת למשך 5 דקות בלבד, והיו סמוכים ובטוחים כי תקצרו מכך את הפירות. מומלץ בהדרגה להעלות את משך הזמן בו אנו מתרכזים במדיטציה.

בנוסף, תוכלו לגוון עם עוגנים שונים אשר יחברו אתכם אל ההווה – הצלילים שסביבכם, סריקת איברים (להרגיש כל איבר ואיבר בגוף) ועוד.

טיפולים אלטרנטיביים

הרפואה האלטרנטיבית מציעה מגוון רחב של אפשרויות טיפול, המתרכזות באיזון האנרגטי שבגופנו ועד להיבטים תזונתיים שונים.

נטורופתיה היא דוגמה מצוינת לטכניקה טיפולית המשפיעה על גופנו ועל מוחנו. משפט אמנם שגור ומוכר הוא 'מה שאנחנו אוכלים הוא מה שאנחנו מקבלים' אולם יש בכך כדי לתמצת את מהותה של הנטורופתיה המסתמכת על כל הטוב שיש לטבע להציע.

ריפוי אנרגטי באמצעות שטיפה גם הוא נחשב לדרך טיפולית מומלץ וחשובה. הריפוי האנרגטי מתרכז בחסמים האנרגטיים המתקיימים בגופנו. כאשר החסמים האנרגטיים בשילוב עם אירועי עבר אשר השתרשו בנו, מתקיימים יחדיו, הרי שהאדם עלול לחוות מגוון רחב של תסמינים בדמות פחד, מתח, סטרס, חרדה ועצב.

זהו תהליך המתבצע יחד עם מטפל מוסמך, ולאחריו ניתן לבצע את השטיפה האנרגטית באופן עצמאי לחלוטין.